Friday, July 15, 2005

Im in to reply to the person who tagged me, woah, panjang nk mati siot.

Nk ckp syarahan, bukan, tapi nevertheless, thx veri much man. It made me realise alot. Seriously. And im not angry or mad at you or anything. Seriously. I feel blessed that you tagged me. Thank you. I hope we can meet each other, talk things bout life and stuff liddat.

Frankly speaking, im lost. I admit it. But like you said, im young, and now, i have my father's words. He promised me, if there is still a breath in him, he will guide me to the path of siratullmustaqim.

I wanna quote something from the quran. Its the Fatehah verse.

Bismillahirrahmanirrahim.

In the name of God, the Most Gracious, Most Merciful.

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
Yang Menguasai hari pembalasan.
Hanyalah kepadamu kami menyembah, dan padamu kami mohon pertolongan.
Tunjukkanlah kami kejalan yang lurus.
Jalan org2 yang kau beri ni'mah.
Bukan jalan mereka yang kau murkai.
Dan bukan pula jalan mereka yang sesat.

Isk. Tears are in my eyes now. Not knowing that i have actually gone far from God.

And the incident that my mum describe it as 'near death' or 'sakaratul maut kecil' made me realise how much God loves me. Its as though he wants me to realise something.

Admit it man, i must say i haven had the courage to accept my ujian. my test. And to prove it, i shooted and had bad things in my mind yesterday. The sifat DENGKI, nafsu amarah tubbissuk in me overwhelms.

But now, and yesterday, after a heart-to-heart talk with daddy, i finally have the courage to lift my head up high.

He said, "Orang yg bersabar itulah yg Allah sayang. Kalau Tuhan nak naikkan darjat atau muliakan seseorang tu, Dia boleh jatuhkan, golek-golekkan dan byk lagi ke atas kita. Dalam ujian itulah engkau harus sabar. Ingat, LA' HAULAWALA KUUWATA I'LLA BILLA..

Inilah penyerahan yg sebenar-benarnya. Seolah2 kita tak ada daya untuk berbuat apa saja. Kau tengok doa keluar tandas, 'Allah yg mensucikan...' Kua tengok, kalau kiter pikir, malulah, yak usah ckp besar kita pandai. Tuhan sendiri sucikan kita lah. Istinjakkan kitalah.

Perjalanan sufi memang banyak cobaan. Tengok Rabiatul Adawiyah. Tengok Sheikh Abdul Kadir Al Jailani. Kesusahan mereka untuk mencari kebenaran, untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Tuhan mencipta kita daripada sekecil zarah yg Zat Allah pinjamkan, dan dari zat itulah keluar perkataan KUN, keluarlah bumi, bintang, langit, angkasa. Betapa MAHA BESARNYA Dia.

Kita kene steady aje, kalau hadapi ujian. Minta kepada Allah, kerana setiap kesusahan ada kesenanganNya."

Dats wad he said. In surah Al-Insyirah ada diungkapkan, 'Innama'al us'ri yusra". Setiap kesusahan ada kesenangan. Dan inilah janji Tuhan.

Akanku lalui perjalanan ini sekali lagi dengan hati yg tabah. Harap pintaan maaf kepada mereka yg ku telah berbuat dosa.

Tetapi satu je yg aku tak agree ngan tagger tu. I DO think about others, even if not always, but most of my CLOSEST frens will noe that.

Never judge a person by his blog.. for sometimes, the thing that he says never comes from his heart, but rather in a place call NAFSU or AKAL.

Till then, hasta pronto.

No comments: