Wednesday, June 15, 2005

Hasta prontos..

The results are out.

Allah.

Jika inilah ketentuanMu, akan ku terima dengan segala rela hatiku.

Lots of things happen along the way.

Wanna thank a few people:

1) Nad and mizan twin brother aku yg senantiasa berada di sisiku. Sahabat sejati sehingga di akhirat ya?

2) Kaum keluarga yg tercinta. Lebih2 mak dan bapak. Sori ey pak, tak dpt amek pak semaser pak pulang dari tanah suci. Tapi takpe, skrg pak dah selamat pulang, alhamdulillah. Semoga pak dapat jumpa perjalanan pak dlm perjalanan tasawufmu.

Nak beri komentar sedikit.

Perjalanan tasawuf memang byk dugaannyer. Sebagaimana bapak aku mengalaminyer, aku raser tersebak di dada apabila memikirkan pengorbanannyer sebagai bapa dan kepala keluarga. Walaupon maseh melawan penyakitnya, beliau tetap bekerja keras demi mencari genuak untuk kais pagi dan petang kami. Byk juga rintangan yg dihadapi seperti masalah keluarga, masalahku, masalah abgku yg tidak dapat memasuki bidang perubatan, masalah kewangan dan sebagainya.

Namun ketabahan di hati maseh beliau aju2kan demi kemaslahatan keluarga yg tersyg.

Demi cinta.

Untuk Allah dan Rasul. Untuk keluarga dan teman. Kesabaran yg ternyata besar ganjarannya.

Seperti perjalanan Rasulullah untuk mengenal dirinya dan Tuhannya, Baginda sendiri mengalami pancaroba yg amat menyiksakan. Sehingga semasa wafatnya sendiri beliau sanggup dan ingin memikul sakitnya SAKARATUL MAUT ummahnya yg tercinta.

Allah.

Sehingga direjam dgn batu-bata oleh orang arab di Tha'if. Sehingga menitis darahnya.

Allah.

Sempena Hari Lahir bapaku ini, aku ingin bermunajat padaMu agar Kau berikan kebahgiaan kepadanya.

Bukan kebahgiaan dunia ya rabbi, tetapi kebahgiaan di akhirat kelak.

Kerana kebahgiaan di dunia hanya sementara, di akhirat jua kekal abadi.

Kerana katanya, "ORANG YG INGINKAN KEBAHGIAAN DUNIA BAGAIKAN ORANG KEHAUSAN YG MELEGAKAN DAHAGANYA DENGAN MINUMAN LAUTAN. AKAN TIDAK HILANGNYA HAUSNYA WALAUPUN SEGALA AIR LAUTAN DI MINUM."

Kerana di akhirat jua akanku gembira. Tiada duka. Tiada pilu. Hanya kebahgiaan di syurga abadi.

Ya rabbi, jauhkanlah kami dari seksaan api neraka yg berbalam2 panasnya.

3) Adek2 ku yg tercinta, kerna semangat dan kasih kepadaku untuk berterus dengan apa yg ada padaku sekarang. Lebih2 lagi seseorang daripada mereka, yg sanggup bertitisan air mata apabila melihatku diluar tingkapnya. Tak taulah, org yg tidak ku kenali, sedarenyer juge tumpang gembira, inilah kata org love at first sight muahaha.

4) semua yg berikanku secebis keindahan yg dikatakan kehidupan. samada pahitnya atau manisannya, agar diri ini mampu membesar dari setitik air permata menjadi sebuah lautan.

Tadi pagi pegi blaja ngan Nadiah anak kepada Encik Basiron dan Mizan anak kepada Sabar di sekolah mereka. Mujur dapatku belajar matematik dengan khusyuk.

Kepada saudari adekku, kamu tahu siapa dirimu, semoga dikau selamat pergi dan pulang. Ku menanti kehadiran mu di seberang tambak. Jgn lupe ole2 dari malaysia ya?

Namun, hati ini tetap rasakan debaran ketika menerima keputusan yg tidak ku duga sekian lama ini.

Bilakah pertemuan ku dengan kebahgiaan Ya Rabbi?

Tambahan rasmi, hatiku telah dikau sunting. Bila masanya tiba, akan ku luahkan segala isi hatiku padamu. Ku rasa, dikaulah teman yg dapat menerimaku yg dai'f ini.

Hasta pronto.

No comments: