Tuesday, March 18, 2008

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intailah kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

Anak cina pasang lukah
Lukah dipasang di Tanjung Jati
Di dalam hati tidak ku lupa
Sebagai rambut bersimpul mati

Batang selasih permainan budak
Daun sehelai dimakan kuda
Bercerai kasih bertalak tidak
Seribu tahun kembali juga

Burung merpati terbang seribu
Hinggap seekor di tengah laman
Hendak mati di hujung kuku
Hendak berkubur di tapak tangan

Kalau tuan mudik ke hulu
Carikan saya bunga kemboja
Kalau tuan mati dahulu
Nantikan saya di pintu syurga


The thing about malays is that they fail to understand this song. The failure of understanding a simple puisi renta like this is a failure of the society itself.


Kata P.Ramlee, "Bahasa menunjukkan bangsa tau.."


Haha!

The trick to understand the puisi lama is to not notice the first two lines, but the next two lines. However, there are some puisi lama dat incorporates the moral message which is usually written at the last two lines with the "kata-kata bunga" which is the first two lines of the sajak.

For example,

Anak cina pasang lukah
Lukah dipasang di Tanjung Jati
Di dalam hati tidak ku lupa
Sebagai rambut bersimpul mati


Dari sini kita lihat, stansa pertama dan kedua menunjukkan perbuatan seorang cina memasang lukah, di Tanjung Jati..
Namun begitu, ia tidak berkait dgn stansa ketiga dan empat. Ungkapan '
hati tidak lupa, sbg rambut bersimpul mati' memberi kita satu pengertian tentang perasaan kedua kekasih yg saling menyintai, sehingga susah ia melupakan seseorang itu baik dari segi rupa maupun tingkah laku, bak rambut bersimpul mati di mana rambut itu susah untuk di huraikan kembali.

Puisi ini menggunakan perkataan2 yg menceritakan tentang situasi pada masa itu, di mana kawasan perkampungan dan saling usik-mengusik antara sang kekasih berlaku pada zaman dulu.

Burung merpati terbang seribu
Hinggap seekor di tengah laman
Hendak mati di hujung kuku
Hendak berkubur di tapak tangan


Dari stansa pertama dan kedua kita faham akan beberapa burung yg berterbangan lalu singgah di laman. Namun dari seribu burung, hanya satu berkumbun di 'tengah' laman.

Ia menunjukkan pertarungan, dari sudut kompetitif seorang kekasih kpd seorang perempuan yg dikasihi. Di mana seribu burung yg berterbangan, hanya satu yg ingin hinggap di tengah laman, bukan di tepi, hujung dan sbginya. dan burung ini hanya seekor saja, dan bukan seribu. Mentelahan, ia menunjukkan bahawa burung ini ingin memiliki laman yg tengah, di mana tiada burung yg boleh hinggap bersamanya, seperti mana kita lazim lihat perwatakan burung selalu berterbangan dan berehat bersama-sama.

Kendatipun, dari stansa ketiga, kita lihat bagaimana perkataan, '
hendak mati di hujung kuku' mengkukuhkan lagi daya kompetitif sang kekasih tersebut. Beliau tidak mahu mati di mana2 kecuali di 'hujung kuku'. Lazimnya seorang yg mati, beliau akan pandang ainnya keatas saolah2 melihat ruhnya keluar dari jasad. Maksudnya, manusia mati atas sebab sakit, uzur dan sebagainya mati di 'hujung kepala'. Namun begitu, sang kekasih ini tidak mahu mati begitu. Beliau ingin mati 'di hujung kuku'- mati dalam pertarungan, bagi menunjukkan kekuatan cintanya kpd kekasihnya. Biar mati muda pertahankan cinta, dari mati tua berpantang uzur, kata org. Dan stansa empat juga mengkukuhkan lagi stansa ketiga dan sbginya.

Dari sini kita lihat rangkai hubung puisi tersebut. Ia indah, saling berhubung kait antara satu dengan yg lain. Indah bahasa, indah rupa. :)

And from here, we can conclude that this puisi is a treasure to the root of our culture.

And for those who are real malays, gosh, pls read up can or not? im a javanese, i shud be studying bahasa indonesia but instead, i can say im better in malay lingua den sum who can't even speak malay properly.

"Mengata dulang paku serpih. Mengata orang dialah yg lebih!!"

Haha.. Dun think negative about me, dat one is a joke on me. :D

I love malay. :)




Oh anyways, im working @ IRAS at Novena from Tues onwards w Din and possibly Wanpee. Haha, its gonna be cool, 3 idiots typing like mad in a small cubicle. Absolutely delicious..!

"YATA..........!" *hands thrown out wildly*


Im hungry.
Period.
Hungry.
For an adventure.

PS: Im still a chicken. Puck puck puck! :D



Oh ya, I got a TEKA-TEKI for ya.

Dalam banyak2 mee, mee aper bleh nyanyi dan joget?

Hahahahahahahahahahahahaha! Guess?! :D

No comments: